مقاطع بی نظیر قرآنی از قاریان عصر طلایی

الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَن یَکْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ [البقرة-121]

آخرين نظرات

سوره تحریم از عبدالباسط

چهارشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹ ب.ظ

یک آیه از سوره تحریم با صدای استاد عبدالباسط که بخشی از تلاوت تحریم-شمس هست که به روایتی مال مسجد امام شافعی در سال 1967 است. هر چند معتقدم در مسجد امام حسین در سال 1965 و قبل تر اجرا شده... جو تلاوت خیلی شبیه تلاوت تصویری نبا-طارق-قدر است. یک نمونه خیلی قشنگ از اوج گرفتن صدا هست. مخصوصا عاشق اوج گرفتن هایی شبیه "صالح المومنین"  و "تظاهرا" هستم

... فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُمَا ۖ وَإِن تَظَاهَرَا عَلَیْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِیلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ...  (4)
البته دلهای شما (خلاف رضای پیغمبر) میل کرده است، و اگر با هم بر آزار او اتفاق کنید خدا یار و نگهبان اوست و جبریل امین و مردان صالح با ایمان


لینک دانلود



نظرات (۲)

این‌که اجرای تلاوت در مسجد امام حسین (ع) هست تقریباً قطعیه، ولی با توجه صحبت شما، با تاریخی که توی مکتبه هم براش ثبت شده بود، یعنی 1968 و در نسخۀ اخیرش هم که منتشر شد بر همین توثیق تأکید شد کلاً موافق نیستید!
پاسخ:
:)
راستش بعد از اینکه نوشتم فکر کردم حالا مگه سه چهار سال تفاوت در 50 سال گذشته چه اهمیتی داره... از این نظر من خیلی با اواخر 60 موافق نیستم چون به نظرم  حنجره استاد در اواخر دهه 60 در بیان کلماتی مانند "ظهیر" و به خصوص حرف ی یک مقدار با حجنرش در دوران قبل از 1965 تفاوت داره... حالا اصطلاح تخصصی که صداشناسان به کار میبرن رو بلد نیستم ولی خب به خاطر سن، این اتفاق افتاده. اینی که تو این تلاوت میخونه (مثلا همین ظهیر یا مومنین اگه گوش کنید) حرف ی رو خیلی روان میخونه. برای همین من حدس میزنم در همون دوران 1965 مثل تلاوت تصریوی نبا بوده. چون زیر نویس تلاوت تصویری میگفت 1965 من هم همین تاریخ رو میگم. اگر مثلا اون تلاوت تصویری مال 1962 اینا باشه در نتیجه من هم این تلاوت تحریم رو مال 1962 میدونم....

پیچیده شد :) الله اعلم...
نه، اون تلاوت تصویری دیگه خیلی بعیده که مال قبل از 1965 باشه. حداقل این از صدا و سبک تلاوت مشخصه. راستش من هم با یه سری توثیقات موافق نیستم؛ یکیش هم تاریخ همین تلاوت «تحریم، شمس» هستش که با شما موافقم. ولی چون همه بر اون تأکید می‌کنند، آدمو به شک می‌اندازه. یا مثلاً تلاوت «زمر، قیامه، قدر» که گفته می‌شه در سال 1972 در لبنان اجرا شده، به دهه 60 بیشتر می‌خوره، ولی وقتی توی منتدی هیچ کس به این تاریخ اعتراض نمی‌کنه، من چی باید بگم؟ البته یه جاهایی هم می‌تونم از عقل و تجربه هم استفاده کرد؛ مثل تلاوت «کهف، قصار» که همۀ دنیا هم جمع بشن بگن مسجد یلبغا، من می‌گم مسجد مازی و کوتاه هم نمیام؛ چون کپی برابر اصلِ تلاوت «ذاریات، مطففین، انشقاق» هست و مو نمی‌زنن با هم.
خلاصه این‌که توثیقات غلط کم نیستند و شاید گاهی یکی یه چیزی می‌گه و بقیه هم بدون هیچ تحقیقی پیروی می‌کنن و تا آخرش همون رو می‌گن!!

پاسخ:
بله... شاید معروف ترین توثیق غلط فصلت شمس باشه که حتی شرکت هایی که نوار میزدن هم میگفتن اقصی ولی عبدالهادی خیلی جالب استدلال کرد مال کویته

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی