مقاطع بی نظیر قرآنی از قاریان عصر طلایی

الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَن یَکْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ [البقرة-121]

آخرين نظرات

سوره مومنون از منشاوی

سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۳۱ ق.ظ

یک مقطع از سوره مومنون و رحمن با صدای استاد منشاوی که بخشی از تلاوت آخر مومنون و اول رحمن است که در شهر اقصر مصر اجرا کرده. متاسفانه از نظر کیفیت ضبط، به شدت بی کیفیت هست و اگر یک نفر همین جوری این تلاوت رو بشنوه بعضی از جاهاش اصلا مفهوم نیست که چه سوره ای رو میخونه!

وَقُل رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ (118) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ الرَّحْمَٰنُ(1) عَلَّمَ الْقُرْآنَ(2) خَلَقَ الْإِنسَانَ(3) عَلَّمَهُ الْبَیَانَ(4)
و بگو: بارالها، بیامرز و ببخشای و تو بهترین بخشندگان عالم وجودی//خدای بخشنده//(به رسولش) قرآن آموخت//انسان را خلق کرد//به او تعلیم نطق و بیان فرمود


لینک دانلود



پ.ن: این عکس به تازگی منتشر شده و مروط به سفر شیخ محمد به شهر اقصر هست در دهه 60.

نظرات (۴)

۲۷ تیر ۹۶ ، ۲۰:۱۷ عبدالباسط
سلام. تشکر بابت مقاطعی که در اختیار ما میزارین.
از تون یک خواهش دارم، بابام تو بیمارستان بستری هستِ برای سلامتیش دعاء کنید، هر چه زودتر خداوند (ج ) شفا بده.
پاسخ:
خداوند به ایشان سلامتی بدهد.
در کنار این بی کیفیت بودن ، صدای ملکوتی شیخ منشاوی همه این پارازیت ها رو کنار میزنه . این لحن از الحان دشوار در تلاوت است و جمع و جور کردنش تا انتهای قفله کار سختی است . اما استاد منشاوی مثل یک نهر روان این کار رو خیلی زیبا انجام داده است .
خیلی ممنون برادر محمود گرامی 
پاسخ:
خواهش میکنم. با توجه به اینکه شما در زمینه دستگاه های موسیقی آشنایی دارید برای من یه سئوال از قدیم وجود داشته.... خیلی از مقاماتی که این بزرگواران تلاوت میکنن در دستگاه های موسیقی ایرانی هم هستن. البته نمیدونم فقط تشابه اسمی هست یا اینکه از یک ریشه هستند. مثلا بیات، نهاوند، چهارگاه (که تو  عربی میگن جهارکاه) و ...  اما من هیچ وقت نتونستم یه ما به ازای موسیقی (یا آواز) براشون پیدا کنم. مثلا یک آیه که میگن در مقام بیات خونده میشه رو در کنار یک قطعه موسیقی ایرانی که در مقام بیات نواخته شده (مقامش درست تشخیص داده شده) بذارید. من نمونه ای پیدا نکردم که ببینم  آهنگشون شبیه هم هستن. احتمالا ردیف های فرعی و گوشه ها با هم فرق دارن ولی خب یه شباهتی باید وجود داشته باشه. مگه این که دستگاه بیات تو موسیقی ایرانی با عربی فرق داشته باشه یا این که شبیه هستن ولی خب یه گوش حساس میخواد که ما نداریم :) ممنون میشم راهنمایی کنید...
عرض سلام و ادب دارم محضر شما
در تلاوت قرآن هفت مقام اصلی وجود دارد که مربوط به موسیقی عرب است و در ایران نیز گاهی دستگاههایی همنام به مقامات قرآنی میبینیم . گاهی این مقامات همنام مثل همدیگر هستند و شاکله آنها در یک مایه است مثل دستگاه سه گاه (ایرانی ) و مقام سه گاه ( عرب ) . اما گاهی نیز نام آنها با یکدیگر متفاوتند اما شبیه همند مثلا شما برای مثال میتوانید به چند قطعه قرآنی در مقام حجاز گوش بدید و بعد به آواز ایرانی در گوشه شوشتری گوش بدید بعدا متوجه میشید که گوشه شوشتری تقریبا ، تقریبا همان مقام حجاز  است . ویا اینکه مثلا آواز بیات اصفهان ، در مایه های مقام نهاوند در تلاوت قرآن است و همچنین دستگاه ماهور با مقام عجم ، آواز بیات ترک با مقام راست در یک راستا قرار دارند .
فقط کافیست که به  چند مقطع بطور مقایسه ای توجه کنید .

اما آنچه که تشخیصِ تشابه مقامات عرب را با آواز ایران سخت میکنه ، (بنظر حقیر) قوانین و چارچوبهایی است که در تلاوت قرآن وجود دارد ، (اعم از تجوید که باعث عدم کش دادن حروف کوتاه میشود ، و مبحث مهم تحریر) که مستحضرید بخشی از تحریرهایی که در آواز ایرانی استعمال میشود فعلا در تلاوت قرآن (با نگاهی غنا آمیز به آن نگاه میکنند و ) آنرا صحیح نمیدانند .
ولی در آواز ، دستِ خواننده باز هست و میتواند با آزادی بیشتری بخواند .همین آزادی در اجرای آوازها باعث شده تا شکل مقامات قرآنی با آوازها فرق کند .
شما وقتی به مقام حجاز در تلاوت مدثر قیامت معروف شیخ عبدالباسط گوش بدهید میبینید وقتی شیخ در عبارت ( الخآئضین ) به مد میرسد با آزادی عمل بیشتری یک هنر لحنی اجرا میکند که میتوانید فقط به مقایسه آهنگ این مد ، با گوشه شوشتری به تشابهات آنها پی ببرید .
عوامل دیگری نیز برای فرق  آواز با تلاوت وجود دارد که ریزه کاری هستند و فراغت میطلبند .
پاسخ:
سلام بر شما. خیلی ممنون بابت این توضیح مبسوط. قسمت کشیدن صدا و تاثیرش بر قرائت و آواز نکته جالبی بود که گفتید. توی تلاوتها (و فکر کنم ابتهال ها) هم تا حدودی میشه بعضی موارد رو پیدا کرد که اگر الان یک نفر فقط همون ها رو بشنوه ممکنه بگه این که شد غنا! به طور خاص از عبدالباسط با توجه به زیر بودن صداش، یک مقطع یادم هست که اگه پیداش کردم، میذارم.
احسنت تبارک الله
منظورم دقیقا همین بود و شما با اشاره به ابتهالات به نکته خوبی اشاره کردید

ابتهالات بخاطر عدم وجود قوانین تجویدی ، آزادی عمل بیشتری به مبتهل داده که قاری قرآن از آن آزادی منع شده ، در ابتهال بخاطر اینکه کشش ها و تحریرها محدودیتی ندارند ، مثل آواز ها هستند .
مثلا اگر در تلاوت سوره رعد 1-24 در مقطع (کفیه الی الماء لیبلغ فاه و ماهو ببالغه ) به تحریر (الماء) دقت کنید ، این تحریر را نوعی غنا میدانند ، اما چون شیخ عبدالباسط عبدالصمد از قاریان بزرگ عالم بوده بر ایشان خرده نگرفته اند . فکر نکنم کسی پیدا بشه که از این تحریر خوشش نیاد.
پاسخ:
خوب شد اشاره کردید. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی